logo
bannermaria

Vyhľadávanie v zozname kňazov



Dúbravec, Štefan

Iné mená:

Dubravec Stephanus

Tituly:

Mons., ThDr., teológ a pedagóg, trpiteľ za vieru

Životopisné dáta:

* 14. júla 1899, Borová, okr. Trnava – † 20. novembra 1984, Bratislava, poch. v Borovej

Životopis:

Gymnázium absolvoval v Trnave, teológiu študoval v seminároch v Budapešti a Trnave. Za kňaza ho vysvätili 29. júna 1923 v Nitre.
V r. 1924 obhájil na Karlovej univerzite v Prahe dizertačnú prácu z dogmatickej teológie na tému De forma celebrationis matrimonii (O forme slávenia manželstva). V rokoch 1923-1925 pôsobil ako kaplán vo Vrábľoch i ako biskupský archivár v Trnave. V rokoch 1925-1937 vyučoval dogmatickú teológiu v trnavskom seminári, zároveň tam bol študijným prefektom. V r.1932 sa zúčastnil na Medzinárodnej tomistickej konferencii v Prahe, o čom referoval v stati Filozofický zjazd v Prahe (Kultúra, r. 4, 1932, č. 11). V Trnave zastával i ďalšie funkcie: prosynodálny examinátor (1937), promotor iustitiae a cirkevný sudca. Pôsobil ako profesor náboženstva na biskupskom gymnáziu v Trnave (1937-1940).
Už začiatkom akademického roka 1937/38 prešiel na bohosloveckú fakultu do Bratislavy, kde bol v r. 1940 suplentom fundamentálnej teológie, prefektom a neskôr vicerektorom tamojšieho veľkého seminára. Potom prešiel do Nitry, v seminári prednášal špeciálnu vierouku. V r. 1946 ho Svätá stolica poctila titulom monsignore. Od roku 1947 bol tajomníkom biskupského úradu v Nitre a správcom kostola v Nitre na Kalvárii (1950-1958). Súd ho 6. marca 1959 odsúdil za trestný čin podvracania republiky na odňatie slobody na 4 roky nepodmienečne (celá skupina dostala tresty v rozmedzí 1 až 8 rokov), stratu čestných občianskych práv na ďalšie tri roky po odpykaní trestu odňatia slobody a na desať rokov zákazu duchovnej činnosti.
Štefan Dúbravec bol potom uväznený v Mirove, 10. mája 1960 bol spolu s celou skupinou amnestovaný. Odsedel si teda aj s vyšetrovacou väzbou 17 a pol mesiaca.
Po krátkom pobyte v Nitre odišiel vtedy 61-ročný Dr. Dúbravec v septembri 1960 do Charitného domova v Pezinku. Koncom roku 1965 sa stal výpomocným duchovným v Nižnej pri Piešťanoch a po politickom uvoľnení na konci šesťdesiatych rokov sa mohol v roku 1968 vrátiť na Cyrilometodskú rímskokatolícku bohosloveckú fakultu do Bratislavy, kde prednášal najprv špeciálnu dogmatiku, potom aj cirkevné právo. Bol tiež vymenovaný najprv za čestného a potom aj za riadneho kanonika Družnej kapituly sv. Martina v Bratislave. Zomrel 20. novembra 1984, pochovaný je v rodisku.
Vo svojom pomerne rozsiahlom diele z fundamentálnej a dogmatickej teológie si kládol tie najnáročnejšie otázky a usiloval sa podať na ne jasnú a presvedčivú odpoveď. Svoj vlastný postoj k teológii vyjadril v stati Katolícke bohoslovie a veda (Kultúra, r. 3, 1931, č. 1). Podľa neho má teológ skúmať nejakú pravdu dovtedy, až kým sa pred ním neobjaví základná koincidencia medzi pravdou viery a pravdou rozumu. Pritom treba postupovať cestou pokory a dialógu a tak vopred vylúčiť každú neznášanlivosť či apriórne odmietavý postoj k stúpencovi iného názoru.
Jeho apologetika a kontroverzalistika mala teda dialogický charakter. Zaoberal sa viacerými okruhmi otázok, napr. pápežská neomylnosť: V stati Pas baránky moje... pas ovce moje (Smer, r. 2, 1942, č. 5) zdôrazňuje, že náuka o neomylnosti pápeža nie je proti rozumu. Vychádza pritom zo zásady, že správne uplatňovaný rozum je otvorený viere a pravá viera je otvorená rozumu. Rozum a viera v takomto základnom porozumení tvoria jednotu a nemôže byť medzi nimi rozpor. Ďalej je to náuka o Kristovi Kráľovi, ktorú rozviedol napr. v stati Jeho kráľovstvu nebude konca (Smer, r. 2, 1942, č. 5): Kristus je Kráľom celého stvorenstva, a to nielen ako Boh, ale aj ako človek, čo vyplýva z jeho ľudskej prirodzenosti zjednotenej s druhou božskou osobou v jeho bohočlovečenstve. Potom náuka o očistci (Očistec, Smer, r. 2, 1942, č. 9); problém pôvodu celého ľudského pokolenia z Adama a Evy (Smer, r. 4, 1944, č. 5); hlavný dôvod jednotného pôvodu celého ľudstva vidí v tom, že ním sa čo najprísnejšie zabezpečuje úplná jednota celého ľudského spoločenstva; z nej vyplýva aj učenie o rovnosti všetkých ľudí a ich povinnej vzájomnej pomoci a lásky.
V stati Život sa zjavil (Smer, r. 5, 1945, č. 1) dokazoval, že pravý Boh je od sveta úplne odlišný a nad svetom nevýslovne vyvýšený, teda aj Boží život je niečo celkom iné ako život sveta a človeka; Boží život je úplne imanentný, úplne zo seba, pre seba a v sebe, a to až po úplnú totožnosť božskej Bytosti a života; teda Boh nielenže má život, ale on sám je životom. Po r. 1945 si uvedomoval premenu doby, ktorá s osobitnou nástojčivosťou vyzývala k riešeniu sociálnej otázky národov i celého ľudstva. Vyslovil presvedčenie, že jedine v Kristovom učení má zaručene správne riešenie a že Cirkev sa má horlivo pričiniť o praktické uplatnenie tohto učenia podľa smerníc veľkých sociálnych encyklík pápežov našich čias (Nová práca, r. 1, 1945, č. 1).
Po r.1970 tajne kolovala jeho samizdatová Vierouka; išlo o vierouku určenú pre klerikov, koncipovanú ako vedecká sústava zjavených právd o Bohu a jeho dielach (O Bohu trojjedinom; O Bohu Stvoriteľovi a Povýšiteľovi; O Bohu Vykupiteľovi). Súhrn jeho teologických názorov možno nájsť v Malom teologickom lexikóne (Trnava 1977), v heslách z fundamentálnej a dogmatickej teológie.

Pramene:

Martinec, A.: Pozdrav vzácnemu jubilantovi. Katolícke noviny, r. 98,1983, č. 26; Tamtiež, r. 99, 1984, č. ;27, Trpiaci svedkovia viery, GORAZD N. F., Kňazský Seminár Sv. Gorazda, Nitra 2018, s. 121.
Schem. 1933

Zobrazenie citátov ku kňazovi

Schematické zobrazenie pôsobenia kňaza:

Farnosť:Od:Do:MenoFunkciaPoznámka
Vráble 1923 - - 1925 - - Dúbravec, Štefan kaplán archivár BÚ Trnava, 1924 ThDr.
Trnava 1925 - - 1940 - - Dúbravec, Štefan sem. a BÚ profesor, štud. prefekt, exam. prosynod., promotor iust.
Bratislava 1940 - - 1947 - - Dúbravec, Štefan seminár suplent fundament. teológie, prefekt, vicerektor, 1946 Mons.
Nitra 1947 - - 1950 - - Dúbravec, Štefan tajomník BÚ
Nitra-Kalvária 1950 - - 1958 - - Dúbravec, Štefan rektor kostola
1958 - - 1960 sept. - Dúbravec, Štefan mimo pastorácie
Pezinok 1960 sept. - 1965 - - Dúbravec, Štefan dôchodok CHD
Nižná pri Piešťanoch 1965 - - 1968 - - Dúbravec, Štefan výpomocný duchovný
Bratislava 1968 - - +1984 nov. 20. Dúbravec, Štefan prof. CMBF špeciálna dogmatika a cirkevné právo


Stručná bibliografia:

Zodpovednosť (Autor, Editor, Redaktor, ...)

Por. č.ZodpovednosťNázov Rok
928410Dúbravec, ŠtefanDe forma celebrationis matrimonii1924
895156Dúbravec, ŠtefanApologetika a kontroverzistika na bývalej katolíckej univerzite v Trnave na Slovensku1935
400448Dúbravec, ŠtefanKatolícka dogmatika. 1. diel1978

Príspevky v knihách

Por. č.ZodpovednosťNázov Rok
435498Višňovský, MikulášMalý teologický lexikon1977

Autor článkov

Por. č.ČasopisRok ČísloZodpovednosťNázov
49005Kultúra192610 CESTA SRDCA K BOHU
48972Kultúra192611 ATEIZMUS
48989Kultúra19269 CESTA ROZUMU K BOHU
41745Duchovný pastier19416Dr. Štefan Dubravec, profesor dogmatiky. Niekoľko poznámok k článku „Nadčlovek.“
41639Duchovný pastier19417Dr. Dubravec Poznámka o predestinácii
411Smer19425Dr. Štefan Dúbravec Pas baránky moje …, pas ovce moje
470Smer19428Dr. Štefan Dúbravec Jeho kráľovstvu nebude konca ...
491Smer19429Dr. Štefan Dúbravec Očistec
86Smer19431Dr. Štefan Dúbravec Zjavenie Pánovo
157Smer19434Dr. Štefan Dúbravec Vykúpenie
586Smer19445Dr. Štefan Dúbravec Prečo celé ľudské pokolenie pochádza od Adama a Evy
682Smer19451Dr. Štefan Dúbrave c. Život sa zjavíl