logo
bannermaria

Bibliografia niektorých kňazov


Výpis článku


Názov časopisu : Katolícke noviny
Autor : ThLic. DANIEL DIAN
Rok : 2003
Číslo : 20
Názov článku : Ad: Ako je to so starokatolíkmi? (KN 15/2003)
Text článku : Vo Vašom týždenníku bol uverejnený zaujímavý článok o starokatolíkoch, v ktorom na otázku čitateľky odpovedal ThLic. Daniel Dian, šéfredaktor Duchovného pastiera - revue pre teológiu a duchovný život. V súvislosti s týmto príspevkom sa vynorila ďalšia konkrétna otázka, či Rímskokatolícka cirkev uznáva platnosť vysluhovania sviatostí od starokatolíkov a „tradičiarov”. Je to podľa mňa veľmi podstatná vec, ktorá iste zaujíma mnohých čitateľov. Prosím o odpoveď.
Váš čitateľ DROBIL
Vážený pán Drobil, 
na Vašu otázku odpoviem práve zverejnenou časťou závažnej encykliky Jána Pavla II. Cirkev žije z Eucharistie. V bode 30 tohto dokumentu Svätý Otec píše: „Náuka Katolíckej cirkvi o kňazskej službe vo vzťahu k Eucharistii, ako aj náuka o eucharistickej obete boli v posledných desaťročiach objektom plodného dialógu v prostredí ekumenického hnutia. Musíme vzdávať vďaky Najsvätejšej Trojici, že sa v tomto ohľade dosiahol významný pokrok a zblíženie, ktoré sú dôvodom nádeje na budúcnosť v plnom prežívaní viery. Stále všakzostáva platná pripomienka koncilu týkajúca sa cirkevných spoločenstiev, ktoré vznikli na Západe v 16. storočí a po ňom a oddelili sa od Katolíckej cirkvi: ,Cirkevné spoločenstvá, ktoré sú od nás oddelené, hoci im chýba plná jednota s nami pochádzajúca z krstu a hoci veríme, že ony, zvlášť preto, lebo im chýba sviatosť posvätného stavu, si nezachovali pravú a úplnú podstatu eucharistického tajomstva, predsa len, keď si pri Večeri Pánovej konajú spomienku na Pánovu smrť a vzkriesenie, vyznávajú, že spoločenstvo s Kristom znamená život, a očakávajú jeho slávny príchod.’ 
Preto sa veriaci katolíci, aj keď rešpektujú náboženské presvedčenia týchto svojich oddelených bratov, nemôžu zúčastňovať na prijímaní rozdávanom počas ich slávení, aby nepodporili nejasné chápanie povahy Eucharistie a v dôsledku toho aby sa nezmenšila povinnosť jasne vydávať svedectvo o pravde... Podobne nemožno pomýšľať na nahradenie nedeľnej svätej omše ekumenickými pobožnosťami slova alebo spoločnými modlitbovými stretnutiami s kresťanmi, ktorí patria do spomínaných spoločenstiev, prípadne účasťou na ich liturgickej službe.” 
Ďalej čo sa týka Starokatolíckej cirkvi na Slovensku, ktorej duchovnými sú bývalí rímskokatolícki kňazi, ktorí sa vystúpením z Rímskokatolíckej cirkvi stali aktuálnymi schizmatikmi, tam je odpoveď jasná - vysluhovanie sviatostí nimi a prijímanie sviatostí od nich nie je dovolené. Čo sa týka „tradičiarov”, na ktorých sa v otázke spytujete a ako ich nazývate (zrejme máte na mysli tradicionalistov), je nutné rozlišovať, či ide o schizmatikov - tých, ktorí sa odlúčili od Rímskokatolíckej cirkvi po tom, ako arcibiskup Marcel Lefébvre bez dovolenia Vatikánu vysvätil nových biskupov a tým skutkom upadol do exkomunikácie - od nich nie je možné prijímať sviatosti. Pokiaľ ide o tých, ktorí si s povolením Vatikánu zachovávajú liturgiu Tridentského koncilu, tam nie je nijaká schizma. Tí sú v spoločenstve Rímskokatolíckej cirkvi a prijímanie sviatostí od nich nie je nijako obmedzené.